Statute
Statut Stowarzyszenia Producentów Betonów
został uchwalony na XV Walnym Zjeździe Stowarzyszenia w dniu 28 lutego 2019 roku w Warszawie
(wersja PDF).
-
-
Postanowienia ogólne
-
Cele Stowarzyszenia
-
Członkowie, ich prawa i obowiązki
-
Władze Stowarzyszenia
-
Postanowienia końcowe
A. Postanowienia ogólne§ 1
Stowarzyszenie Producentów Betonów, w skrócie SPB, jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem osób fizycznych kadry kierowniczej, właścicieli, współwłaścicieli lub członków zarządu przedsiębiorstw prefabrykacji betonowej, producentów wyrobów z betonu oraz innych z nimi współpracujących, w tym również zagranicznych oraz jako osób prawnych także właściwych przedsiębiorstw, zakładów branży przemysłu betonów.
§ 2.
- Terenem działania Stowarzyszenia Producentów Betonów jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz jest m.st. Warszawa.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
- Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Rada Stowarzyszenia może powołać jednostki wewnętrzne takie jak: sekcje specjalistyczne, komisje, komitety czy zespoły bądź kluby, dla których każdorazowo określać będzie zakres działania lub uchwalać odpowiednie regulaminy.
- SPB może być członkiem krajowych i międzynarodowych organów o podobnym celu działania.
II. Celami Stowarzyszenia są:§ 3
- Współdziałanie z podmiotami gospodarczymi w celu rozwoju i poprawy efektywności działania producentów stowarzyszonych.
- Pomoc techniczna i organizacyjna dla członków Stowarzyszenia ubiegających się o uzyskanie znaku bezpieczeństwa lub certyfikatu na produkowane wyroby.
- Reprezentowanie interesów członków wobec jednostek współpracujących, władz państwowych, samorządowych i związkowych.
- Prowadzenie współpracy i reprezentowanie członków wobec krajowych i zagranicznych organizacji działających w podobnym zakresie.
- Inicjowanie prac naukowych i badawczych, wpływających na postęp techniczny i technologiczny w zakresie zainteresowania członków.
- Przyjmowanie roli koordynatora na wniosek zainteresowanych stron w sprawach dotyczących techniki, technologii, bhp, ochrony środowiska, klęsk żywiołowych, promocji i reklamy.
-
Kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki, a w szczególności norm rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym
§ 4
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Organizowanie działalności szkoleniowej dla kadry kierowniczej oraz zapewniającej rozwój młodej kadry.
- Propagowanie nowoczesnych technik i technologii zawierających w szczególności ochronę środowiska.
- Inicjowanie i współpracę w zakresie opracowania polityki ekonomicznej przemysłu oraz poszczególnych producentów lub ich grup.
- Opiniowanie i doradztwo w zakresie programów rozwoju producentów.
- Inspirowanie rozwoju normalizacji, certyfikacji, znaków bezpieczeństwa i jakości wyrobów branży betonowej.
- Prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjnej, wystawowej oraz wydawanie specjalistycznych katalogów na podstawie aktualnych przepisów.
III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 5
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na członków zwyczajnych, honorowych i wspierających
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna pełniąca w dniu złożenia pisemnej deklaracji kandydata, funkcję kierowniczą lub będącą członkiem władz statutowych, właścicielem lub współwłaścicielem firmy w branży przemysłu betonów.
- Prawa członka zwyczajnego zachowują osoby będące członkami zwyczajnymi w chwili uchwalenia zmian do niniejszego statutu, przyjętych na Walnym Zjeździe Stowarzyszenia w dniu 28.02.2019r.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla rozwoju branży przemysłu betonów.
- Prezesem Honorowym Stowarzyszenia może być osoba pełniąca uprzednio funkcję Prezesa, która wniosła wybitne zasługi w rozwój organizacji.
§ 6
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia mogą być osoby prawne oraz fizyczne.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być każda organizacja posiadająca osobowość prawną w branży przemysłu betonów lub współpracująca z branżą, na podstawie pisemnej deklaracji, a także osoba fizyczna pełniąca w dniu złożenia pisemnej deklaracji kandydata funkcję kierowniczą lub będąca właścicielem firmy w zakładach współpracujących z przemysłem betonów.
§ 7
- Członków zwyczajnych, i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Rada Stowarzyszenia, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Godność Prezesa Honorowego i Członka Honorowego nadaje Walny Zjazd, na wniosek Rady Stowarzyszenia.
§ 8
-
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- śmierci członka lub ustania osoby prawnej,
- wystąpienia,
- skreślenia z listy członków na mocy uchwały Rady Stowarzyszenia z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek przez okres dłuższy niż rok,
- wykluczenia za nieprzestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia. Uchwałę o wykluczeniu podejmuje Rada Stowarzyszenia,
- ustania warunków koniecznych do uzyskania statusu członka Stowarzyszenia (zwyczajnego bądź wspierającego), określonych w §5 ust2 oraz §6 ust. 1 i 2 niniejszego Statutu,
- Instancją odwoławczą od uchwał, o których mowa w ust. 1, jest Walny Zjazd Stowarzyszenia.
§ 9
- Obowiązkiem członków SPB jest propagowanie i wspieranie celów Stowarzyszenia określonych w §3 i 4 Statutu, przestrzeganie postanowień statutu i opłacanie składek członkowskich.
- Wysokość składek i wpisowego określa Walny Zjazd Stowarzyszenia. Zjazd może upoważnić Radę Stowarzyszenia do ustalania wysokości składek i wpisowego.
-
Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich i wpisowego
§ 10
- Do praw członków zwyczajnych Stowarzyszenia należy:
- czynne i bierne prawo wyborcze,
- korzystanie z pomocy Stowarzyszenia oraz z opracowań i działalności statutowej SPB
- czynne uczestnictwo we wszystkich formach działania Stowarzyszenia.
- Do praw członków honorowych i wspierających Stowarzyszenia należy:
- korzystanie z pomocy Stowarzyszenia oraz z opracowań i działalności statutowej SPB,
- czynne uczestnictwo we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia
- udział z głosem doradczym - w statutowych władzach Stowarzyszenia.
IV. Władze Stowarzyszenia
§ 11
-
Władzami Stowarzyszenia są:
-
Walny Zjazd Stowarzyszenia,
-
Rada Stowarzyszenia.
-
- Organem kontrolnym Stowarzyszenia jest Komisja Rewizyjna.
§ 12
- Walny Zjazd Stowarzyszenia zwołuje Rada Stowarzyszenia. O zwołaniu Walnego Zjazdu należy powiadomić wszystkich członków Stowarzyszenia z 14- dniowym wyprzedzeniem pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej na wskazany uprzednio adres e-mail. W Zjeździe członkowie zwyczajni mają głos stanowiący, a członkowie honorowi, wspierający oraz pełnomocnicy członków wspierających - głos doradczy.
- Rada Stowarzyszenia ma obowiązek zwołania Walnego Zjazdu na wniosek Komisji Rewizyjnej lub, co najmniej 20% członków zwyczajnych, w terminie 30 dni od złożenia wniosku.
- Do kompetencji Walnego Zjazdu Stowarzyszenia należy
- Uchwalanie zmian Statutu.
- Uchwalanie Regulaminu obrad Walnego Zjazdu oraz trybu wyborów władz Stowarzyszenia.
- Zatwierdzanie regulaminów Rady Stowarzyszenia, Prezydium Rady, Komisji Rewizyjnej.
- Wybór i odwołanie władz Stowarzyszenia.
- Wytyczanie kierunków oraz uchwalanie programów działania Stowarzyszenia.
- Zatwierdzanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia, oraz udzielanie absolutorium Radzie i Komisji Rewizyjnej.
- Rozpatrywanie odwołań od decyzji o odmowie przyjęcia bądź wykluczenia członka ze Stowarzyszenia.
§ 13
-
Kadencja władz Stowarzyszenia wymienionych w §15 trwa 4 lata.
§ 14
- W okresie pomiędzy Walnymi Zjazdami Stowarzyszenia odbywanymi w miarę potrzeby, ale nie rzadziej niż raz na dwa lata, w imieniu Stowarzyszenia działa i reprezentuje Stowarzyszenie Rada Stowarzyszenia.
- Rada Stowarzyszenia dla realizacji celów Stowarzyszenia podejmuje uchwały we wszystkich sprawach zgodnie z postanowieniami Statutu SPB i uchwałami Walnego Zjazdu. Rada Stowarzyszenia dla realizacji celów Stowarzyszenia podejmuje uchwały we wszystkich sprawach zgodnie z postanowieniami Statutu SPB i uchwałami Walnego Zjazdu.
- Do kompetencji Rady Stowarzyszenia należy:
- ustalanie planu działania Rady,
- uchwalanie budżetu Stowarzyszenia oraz zatwierdzanie rocznych sprawozdań z jego wykonania,
- nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia, w szczególności jednostek powołanych do prowadzenia działalności gospodarczej,
- zwoływanie Walnego Zjazdu w sposób i w terminach określonych w §12 Statutu, przygotowanie niezbędnych materiałów oraz nadzór nad realizacją uchwał Walnego Zjazdu,
- zatwierdzanie regulaminów, instrukcji oraz udzielanie pełnomocnictw,
- powołanie i likwidowanie jednostek wewnętrznych,
- składanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia na Walnym Zjeździe,
- rozpatrywanie uchwał o skreśleniu i wykluczeniu z listy członka zgodnie z §8 Statutu,
- koordynowanie wspólnej działalności członków SBP, sekcji specjalistycznych i innych jednostek organizacyjnych powołanych zgodnie z § 2 ust. 4 Statutu,
- zarządzanie majątkiem i finansami Stowarzyszenia, współpraca z organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
- zatwierdzanie budżetów i sprawozdań finansowych powołanych jednostek dla realizacji zadań gospodarczych,
- powoływanie i likwidowanie jednostek prowadzących działalność gospodarczą,
- przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie odwołań,
- podejmowanie decyzji o zawieszaniu praw i obowiązków członka na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy
4. Rada Stowarzyszenia wybierana jest w składzie nie mniejszym niż 11 członków, a liczba członków jest każdorazowo ustalana przez Walny Zjazd przy wyborach.
5. Bieżąca działalność Stowarzyszenia, Rada Stowarzyszenia realizuje poprzez Prezydium Rady składającego się z Prezesa Stowarzyszenia i dwóch Wiceprezesów Stowarzyszenia powołanych zgodnie z §17.
6. Pracami Rady Stowarzyszenia i Prezydium Rady Stowarzyszenia kieruje Prezes Stowarzyszenia, a w razie jego nieobecności lub niemożności sprawowania funkcji – wyznaczony przez niego Wiceprezes.
§ 15
1. Wybór:
1) Prezesa Stowarzyszenia,
2) Rady Stowarzyszenia,
3) Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia
dokonywany jest przez Walny Zjazd i odbywa się w głosowaniu tajnym, przy nieograniczonej liczbie kandydatów, o ile Zjazd nie postanowi inaczej.
2. Wybory uzupełniające do Rady Stowarzyszenia oraz Komisji Rewizyjnej odbywają się, gdy liczba członków w trakcie kadencji zmniejszy się co najmniej o jedną trzecią liczby ustalonej zgodnie z § 14 ust.4 oraz § 18 ust. 1.3. Rada Stowarzyszenia zwołuje Walny Zjazd w celu dokonania wyborów uzupełniających w terminie 30 dni od zaistnienia przesłanek określonych w
-
§ 16
- Wszystkie uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków.
§ 17
- W celu operatywnej działalności Stowarzyszenia Rada Stowarzyszenia na wniosek Prezesa ze swojego składu wybiera 2-ch Wiceprezesów, którzy wspólnie z Prezesem Stowarzyszenia stanowią Prezydium Rady Stowarzyszenia.
- Rada Stowarzyszenia określa kompetencje i obowiązki Prezydium Rady w ustalonym Regulaminie.
- Prezydium Rady jest organem wykonawczym Rady Stowarzyszenia
- Do reprezentowania i składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych i finansowych upoważnieni są działający wspólnie dwaj członkowie Rady SPB, w tym jeden z Prezydium.
§ 18
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia. Walny Zjazd ustala liczbę członków Komisji, nie mniej niż 5 osób.
- omisja Rewizyjna działa bez uzupełnień o ile ilość członków Komisji nie będzie mniejsza niż 3 osoby. W przypadku większego obniżenia liczby członków ma zastosowanie §15 ust. 2
- Komisja wybiera ze swojego składu Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- wykonywanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia pod względem celowości, prawidłowości oraz zgodności z przepisami prawa, statutu i uchwałami Walnego Zjazdu.
- przedstawienie na Walnym Zjeździe oceny działalności i zgłaszanie wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli oraz wniosków dotyczących udzielania absolutorium Radzie.
- składanie Walnemu Zjazdowi sprawozdań ze swej działalności.
§ 19
W przypadku spraw związanych z naruszeniem przez członków postanowień statutu lub sporów pomiędzy nimi, Rada Stowarzyszenia może powołać odpowiednią Komisję do rozstrzygnięcia tych spraw.
§ 20
Bieżącą pracą organizacyjną kieruje powołany przez Radę Dyrektor Biura Stowarzyszenia, nad którym bieżący nadzór sprawuje Prezydium Rady Stowarzyszenia.
- Rada Stowarzyszenia ma prawo upoważnić Dyrektora Biura do składania oświadczeń dotyczących praw i obowiązków finansowych w zakresie ustalonym przez Radę.
V. Postanowienia końcowe
§ 21
Jako środki finansowe będące w posiadaniu Stowarzyszenia przewiduje się:
- wpisowe i składki członków zwyczajnych i prawnych (wspierających),
- dotacje i darowizny,
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie obowiązujących przepisów.
§ 22
Uchwały dotyczące zmiany Statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia podejmowane są przez Walny Zjazd zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.